Erkenning van verenigingen

Met een erkenning ondersteunen we jullie verenigingen op zich niet. Maar het opent wél de deur naar verschillende ondersteuningsmogelijkheden die anders niet rechtstreeks toegankelijk zouden zijn. Denk maar aan subsidies of de terugbetaling van participatiepastarieven. Daarnaast biedt het extra voordelen zoals bijvoorbeeld lagere tarieven voor zaalhuur of het lenen van gemeentelijke materialen.

Door de erkenning krijgen wij als organisatie ook een mooi overzicht van de verenigingen die actief zijn in onze gemeente. Elke erkende vereniging komt in een centraal overzicht terecht.  Zo kunnen potentiële leden jullie makkelijker vinden én kan de gemeentelijke administratie jullie eveneens gerichter benaderen om jullie nog meer te ondersteunen.

Daarnaast worden jullie als vereniging voor een periode van zes jaar erkend. Samen met het digitaal erkenningsaanvraagsysteem zorgt dit voor een vermindering van jullie administratieve last.

Helpdesk

Lukt het niet om je aan te melden of de gegevens online in te vullen?

Onze medewerkers aan de Onthaalbalie Vrijetijd/Bibliotheek staan je graag bij om deze aanvraag samen te doorlopen. 

Westrand, Kamerijklaan 46, Dilbeek
02 466 20 30
info@westrand.be

Maandag t.e.m. vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur
Zaterdag van 9 tot 12.30 uur
Zondag gesloten
 

Hoe kan ik me voorbereiden op mijn aanvraag?

Waar kan ik het aanvraagformulier vinden?

De aanvraag kan enkel online.

Het formulier is continu toegankelijk,  je kan jouw erkenningsaanvraag dus het hele jaar insturen. 

Op de gemeentelijke website vind je alle ondersteuningsvormen terug.

Hoe kan ik aanmelden?

Je kan op twee manieren online aanmelden (eID)

Wat is Verenigingsloket Vlaanderen?

Vlaanderen wil de komende jaren werk maken van "Het Verenigingsloket", dit digitaal platform wil informatie en dienstverlening voor verenigingen op één locatie samenbrengen, digitaliseren en vereenvoudigen, over alle bestuurslagen heen. Zo krijg je een beter overzicht en kunnen dienstverleners makkelijker inspelen op jullie behoeften. 

We willen Dilbeekse vereniging stimuleren om ook hun vereniging te registreren. 

Meer info over o.a. de voordelen en registratie
 

Wat is de Vcode (Verenigingloket)

Dit is jouw unieke verenigingscode die je ontvangt bij registratie in het Verenigingsloket (bestaat uit een V aangevuld met 7 cijfers). Deze is verschillende van het ondernemingsnummer van een vzw!
 

Wanneer vul ik de maatschappelijke zetel in en wanneer het administratief adres?

Is jouw vereniging een vzw (vereniging zonder winstoogmerk) dan vul je de maatschappelijke zetel in. Dit is het juridisch officiële adres van jouw rechtspersoon, zoals bepaald in de statuten. 

Vertegenwoordig je een feitelijke vereniging (zonder rechtspersoon), dan vul je het administratief adres in. Hier ontvang je standaard alle communicatie voor jouw vereniging.

Ben ik enig aanspreekpunt voor de gemeente als contactpersoon?

Neen, via het tabblad betrokkenen zal gevraagd worden naar minimum 2 extra contactpersonen voor jouw vereniging of organisatie. De digitale communicatie zal standaard naar de drie contacten verstuurd worden. Zo hebben we meer garanties dat de informatie bij de vereniging geraakt en voorkomen we vertraagde informatiedoorstroom door bv. verlofperiodes, ziektes, …  
 

Moet ik iemand opgeven als contact voor derde partijen?

Dit is niet verplicht, maar best wenselijk. De gegevens worden uitsluitend gebruikt in functie van promotie in gemeentelijke communicatiekanalen (bv. Dilbeek Info, website, In Kompanie, Jeugdsportbrochure,…) en/of doorgegeven aan derden m.b.t. de werking van jouw vereniging. 
 

Wat wordt er bedoeld met hoofdlocatie, en wat als je er meerdere hebt?

Heeft jouw vereniging een werking op één vaste locatie bv Westrand, Sporthal, Jeugdhuis ,… dan geef je deze adresgegevens in. Is jouw vereniging actief in meerdere locaties, geef dan diegene op waar jullie het vaakst terug te vinden zijn.

Vertrek je wekelijks of maandelijks vanaf een andere afspraakplaats (al dan niet in Dilbeek) dan vink je “Geen vaste locatie aan”.

Kan ik wijzigingen aanbrengen zolang het aanvraagformulier niet werd ingediend?


Ja. Je kan steeds teruggaan in de ingevulde tabbladen om aanpassingen te doen.
Opgelet! Ben je een tabblad aan het invullen en keer je terug dan zullen de gegevens niet opgeslagen worden! Zorg dus dat je eerst naar de volgende pagina gaat, pas op dit moment worden de gegevens opgeslagen!
 

Ik heb alle velden ingevuld, is mijn aanvraag hiermee afgerond?

Neen, via tabblad 5 (Overzicht) kan je nog eens rustig al jouw antwoorden nalezen. 

Jouw aanvraag is pas definitief geregistreerd nadat je onderaan de pagina op de knop “Indienen” hebt geklikt.

Hoe weet ik dat mijn aanvraag werd verstuurd?

Na het indienen krijg je een succespagina te zien én ontvangt de aanvrager een bevestigingsmail met uur en datum van indienen.
 

Hoe verloopt onze aanvraag verder?

De gemeentelijke administratie zal de aanvraag verder verwerken.

Bij een onvolledig dossier word je via e-mail gevraagd om de bijkomende info en of documenten te bezorgen. Als vereniging heb je in dit geval 1 maand, vanaf melding via e-mail, de tijd om jouw vereniging in regel te stellen.

Elke volledige aanvraag tot erkenning wordt door de gemeentelijke administratie voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen, dat gemotiveerd beslist over het al dan niet erkennen van de vereniging binnen een termijn van maximaal 6 weken.

De erkenning treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen. De vereniging zal door de gemeentelijke administratie op de hoogte gebracht worden van het collegebesluit.

Hoe lang is mijn erkenning geldig?

Elke erkenningsaanvraag verloopt automatisch op 31 december 2031. 

Jaarlijks zal er echter aan alle erkende verenigingen, via mail, gevraagd worden of zij nog steeds voldoen aan de erkenningsvoorwaarden door de gekende gegevens na te kijken en deze te (her)bevestigen of aan te passen indien nodig. 

Onze vereniging werd niet erkend, wat nu?

Betwistingen betreffende de toepassing van het erkenningsreglement worden aanhangig gemaakt bij het college van burgemeester en schepenen, dat ter zake binnen de termijn van één maand een gemotiveerde beslissing neemt. 

De gemotiveerde betwisting moet ingediend worden via het online formulier op de gemeentelijke website.