Bij de verkoop of langdurige verhuur van een woning of ander onroerend goed moet u allerhande informatie (overheidsplannen, vergunningen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen) ter beschikking stellen aan de koper.
Deze stedenbouwkundige informatie kunt u verkrijgen door een uittreksel te vragen uit het vergunningenregister en het plannenregister. Dit heet een stedenbouwkundig uittreksel.
Sinds 1 februari 2024 is iedereen verplicht om hun aanvragen tot stedenbouwkundige informatie aan te vragen via het Vastgoedinformatieplatform. Het is dus niet meer toegelaten om uw aanvraag per mail of per brief op te sturen.
Een stedenbouwkundig uittreksel of de informatie gehaald uit het Vastgoedinformatieplatform moet u mee afleveren bij de verkoop van een onroerend goed. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.
Hoe kan u uw aanvraag doen? U bent:
• Notaris: u kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat
• Vastgoedmakelaar: u kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
• Burger of overheidsinstantie: via het Vlaamse webportaal
Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt €100 per kadastraal perceel. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).
Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van €36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.