De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
- elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
- elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Pasfoto
Er zijn twee mogelijkheden:
- Sommige gemeenten kunnen zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart. Vraag eerst aan uw gemeente of dat het geval is vooraleer u zelf een foto laat maken.
- Als u zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
- U kunt uw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij uw gemeentebestuur.
- Een drietal weken na de aanvraag zult u de pin- en pukcode ontvangen waarna u de elektronische vreemdelingenkaart kunt ophalen. Neem de codes mee om uw kaart te activeren.
- Uw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart.
- Als de gemeente zelf geen pasfoto’s aanmaakt: 1 recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's.
- Bij de activering van de kaart: de brief met uw pincode en pukcode.
Betalen aan het loket kan enkel met bankkaart. Cash geld wordt niet aanvaard.
Kostprijs elektronische vreemdelingenkaart:
- Elektronische vreemdelingenkaart 5 jaar geldig: 25,00 euro
- Elektronische vreemdelingenkaart 10 jaar geldig: 30,00 euro
- Elektronische vreemdelingenkaart die minder dan 5 jaar geldig is: federale taks van 20 € + gemeenteretributie 1€ per geldigheidsjaar.
- Duplicaat van een elektronische vreemdelingekaart (bij verlies / diefstal): federale taks + gemeenteretributie 1€ per jaar dat het duplicaat geldig is.
Spoedprocedure:
- Spoedprocedure elektronische vreemdelingenkaart 5 jaar geldig: 122 euro
- Spoedprocedure elektronische vreemdelingenkaart 10 jaar geldig: 127 euro
- Spoedprocedure elektronische vreemdelingenkaart die minder dan 5 jaar geldig is: federale taks van 117 € + gemeenteretributie 1€ per geldigheidsjaar.
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.