In elk land van de Europese Unie kunt u het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. U kunt het gebruiken bij nood aan dringende medische hulpverlening, tussenkomst van de brandweer of politiehulp.
In België kunt u dag en nacht gratis het nummer 112 vormen voor brandweer of ambulance. Voor dringende politiehulp kunt u ook 101 bellen. In beide gevallen krijgt u een keuzemenu met de vraag of u een ziekenwagen of de brandweer nodig hebt ofwel de politie.
U kunt deze nummers bereiken:
- met een vaste telefoon
- met een smartphone via de app 112 (ook handig voor doven en slechthorenden die met deze app via berichten kunnen communiceren)
- met een GSM (zelfs zonder actief abonnement of registratie).
Als u met uw GSM naar de noodnummers wilt bellen, is een SIM-kaart wel vereist.
In België komt u na uw oproep terecht bij een operator van het Hulpcentrum 112/100 of Communicatie- en Informatiecentrum (CIC 101) van de provincie waar u zich bevindt.
Als u een noodnummer moet bellen, bevindt u zich meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat u precieze en juiste informatie kunt meedelen aan de operator en dat u zijn vragen kunt beantwoorden. Dit wil de operator van u horen:
- de juiste locatie
- wat er gebeurd is
- of er gewonden zijn
- wie u bent.
Wacht rustig op antwoord. Haak niet in, want daardoor komt u opnieuw aan het begin van de wachtlijst te staan.
Een noodoproep is gratis.
In geval van storm of wateroverlast moet u niet naar 112 bellen als er geen potentieel levensgevaar is (bv. stormschade, ondergelopen kelder). Tijdens extreme weersomstandigheden zal het telefoonnummer 1722 geactiveerd worden voor niet-dringende interventies van de brandweer. Op die manier raakt het noodnummer 112 niet snel overbelast en kunnen mensen in levensgevaar sneller geholpen worden.