Privacyverklaring Groep Dilbeek

Toepassing Lokaal Bestuur

Deze privacyverklaring is van toepassing op alle diensten van zowel het gemeentebestuur van Dilbeek als het OCMW Dilbeek, verenigd onder de noemer "Lokaal Bestuur Dilbeek ". Onze websites kunnen links naar andere websites bevatten, die mogelijk niet onder de diensten van ons lokaal bestuur behoren. Zij hebben mogelijks een andere privacy- en cookiebeleid hebben. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de verzameling, verwerking of openbaarmaking van persoonlijke gegevens die via zulke websites verzameld worden. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de informatie of inhoud van dergelijke websites. Links naar andere websites worden uitsluitend voor uw gemak aangeboden. Uw gebruik en bezoek van deze websites is onderworpen aan de eigen beleidsregels van deze websites. Neem de privacyverklaringen door van andere websites die u via een link op onze website bezoekt. 
 

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee Lokaal bestuur Dilbeek  je kan herkennen, rechtstreeks of onrechtstreeks. Met je naam of rijksregisternummer weten we onmiddellijk (rechtstreeks) dat jij het bent, maar ook met een combinatie van je adres, leeftijd en geslacht kunnen we je (onrechtstreeks) herkennen. Daarom zijn ook dat persoonsgegevens. Persoonsgegevens zijn dus alle gegevens die we op een of andere manier aan jou kunnen koppelen, zoals je e-mailadres, je telefoonnummer of zelfs je IP-adres (het internetadres van je computer).

Voor definities van de in deze tekst gebruikte begrippen zoals “Persoonsgegevens”, “verwerken”, “verwerkingsverantwoordelijke”, etc. verwijzen wij naar de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Wat is die Algemene Verordening Gegevensbescherming?

Die 'AVG' is de Europese privacywet.

Vroeger beschermde de ‘Wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens’ - beter bekend als de ‘privacywet’ - je persoonsgegevens. Sinds 25 mei 2018 is die oude privacywet vervangen door een nieuwe Europese privacywet. De media gebruiken vaak de Engelstalige benaming: GDPR of voluit General Data Protection Regulation. In het Nederlands is dat AVG of Algemene Verordening Gegevensbescherming.

De wetgeving handelt dus nog altijd over de ‘verwerking’ van persoonsgegevens. De term ‘verwerking’ is volgens die wetgeving trouwens een heel breed begrip. Alles wat wij met je persoonsgegevens doen, zijn ‘verwerkingen’: ze opslaan, raadplegen, doorsturen, ordenen, verspreiden, bijwerken.

Privacyverklaring

In deze privacyverklaring wordt informatie gegeven over welke gegevens verzameld worden en hoe hiermee omgegaan wordt.
Lokaal bestuur Dilbeek houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), elders ook GDPR genoemd. 

Dit betekent dat wij:

  • persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in deze Privacyverklaring;
  • verwerking van persoonsgegevens beperken tot enkel die gegevens die minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • vragen om uw uitdrukkelijke toestemming wanneer deze nodig is;
  • passende technische en organisatorische maatregelen nemen om persoonsgegevens te beveiligen;
  • geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • de rechten omtrent persoonsgegevens respecteren.

Bij vragen over deze privacyverklaring kan je steeds contact opgenomen via onderstaande contactgegevens:
Lokaal bestuur Dilbeek
Gemeenteplein 1
1700 Dilbeek
DPO lokaal bestuur Dilbeek: privacy@dilbeek.be  

Waarom verwerken wij persoonsgegevens?

Persoonsgegevens worden door het lokaal bestuur Dilbeek verwerkt ten behoeve van de volgende doeleinden en rechtsgronden:

  • om de gevraagde dienstverlening te kunnen verstrekken
  • om te kunnen deelnemen aan de activiteiten van het lokaal bestuur Dilbeek
  • het versturen van nieuwsbrieven en uitnodigingen. Deze toestemming kan te allen tijde terug ingetrokken worden
  • het bekomen van subsidiëring door de overheid (wettelijke verplichting)

We gebruiken de verzamelde gegevens alleen voor de doeleinden waarvoor we de gegevens hebben verkregen.
 

Welke gegevens verwerken wij?

Burgerzaken

Dit omvat onder andere het verwerken van geboortes, overlijdens, huwelijken, echtscheidingen, de aanvraag van identiteitskaarten, aanvraag pensioenen, laatste wilsbeschikking, wettelijke samenwoningen, verstrekken van rijbewijzen, verplichte inentingen, opmaak en verwerking van kiezerslijsten, aanvraag tot euthanasie, laatste wilsbeschikking, afleveren internationale paspoorten, erkenning van een ongeboren kind…

Voor deze taken worden volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, kaartnummer identiteitskaart, e-mailadres, telefoonnummer, kentekenplaat, geslacht. Verkregen via het rijksregister of van de burger zelf.
  • Medische gegevens: voor het verwerken van het attest voor verplichte inentingen, voor de registratie van orgaandonoren, voor de aanvraag tot euthanasie, voor de erkenning van ongeboren kinderen, deze gegevens worden verstrekt door de burger zelf.
  • Financiële gegevens: voor betalingen/stortingen
  • Samenstelling van het gezin
  • Opleiding en vorming
  • Beroep en betrekking
  • Gerechtelijke gegevens: bijvoorbeeld bij aanvraag uittreksel uit het strafregister
Politieke organen

Dit omvat het organiseren van verkiezingen, lokale bestuursraden, adviesraden, werkgroepen…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, kaartnummer identiteitskaart, e-mailadres, telefoonnummer. Verkregen via het rijksregister of van de burger zelf.
  • Gegevens met betrekking tot politieke opvattingen
Natuur- en milieubeheer

Dit omvat het opzetten van jaarlijkse zwerfvuilacties, sanering van bodemverontreiniging, vergunningen, milieuklachten, milieusubsidies, landbouwsubsidies…

Voor deze taken worden volgende persoonsgegevens verwerkt:

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister of via de burger zelf.
  • Financiële gegevens: voor betalingen/stortingen
Grondgebiedzaken/wonen en bouwen

Dit omvat het aanmaken van RUP’s, het bijhouden van een leegstandslijst, opmaken en bewaren van stedenbouwkundige inlichtingen, begeleiden en ontwikkelen infrastructuurprojecten, begeleiden en ontwikkelen infrastructuurwerken, opstellen mobiliteitsplan…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister of via de burger zelf.
  • Woningkenmerken zoals de kwaliteit van de woning, isolatie, deze info wordt verkregen via de burger zelf of door een onderzoek vanuit het lokaal bestuur.
Cultuur en vrije tijd

Organisatie van allerlei activiteiten, organisatie lokaal bestuurlijke uitleendienst, lidmaatschap openbare bibliotheek…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, geslacht. Deze info wordt verkregen via de burger zelf.
  • Beeldopnames: foto’s en filmpjes tijdens evenementen of activiteiten
  • Financiële gegevens: voor betalingen/stortingen in het kader van activiteiten of het uitlenen van boeken
  • Medische gegevens: allergieën, bestaande lichamelijk of psychologische aandoeningen, lijst met noodzakelijke medicatie bij bijvoorbeeld het deelnemen aan een sportkamp
  • Vrijetijdsbesteding en interesses: wordt verkregen via de burger zelf
  • Consumptiegewoontes: welke boeken worden uitgeleend, in welke activiteiten is er interesse, wordt verkregen via burger zelf
Financiële aangelegenheden

Versturen belastingkohieren en innen van belastingen, uitkeren van subsidies

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister.
  • Financiële gegevens: innen belastingen/stortingen
Veiligheid en verkeer

Uitwerken verschillende noodplannen en contacteren inwoners in risicogebieden bij wateroverlast

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer. Deze info wordt verkregen via het rijksregister of via het individu zelf.
Personeelsadministratie

Dit omvat uitbetaling van de lonen, administratie in verband met extralegale voordelen, verzekeringen voor het personeel…

  • Persoonlijke identificatiegegevens: adres, naam, voornaam, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, geslacht. Deze info wordt verkregen via de werknemer zelf.
  • Beeldopnames: foto’s en filmpjes tijdens evenementen of activiteiten
  • Financiële gegevens: voor uitbetalen loon en eventuele andere financiële voordelen
  • Medische gegevens: in geval van ziekte
Cameratoezicht

Ons bestuur voorziet camerabewaking op het openbaar domein en aan onze gebouwen. Alle camera’s voldoen aan de vereisten zoals opgenomen in de huidige Camerawet. De camera’s zijn officieel aangegeven bij de politie als camera’s op een publiek toegankelijke besloten plaats. Deze bewakingscamera’s hebben tot doel om de stedelijke eigendommen te beschermen, overlast aan te pakken, de naleving van het GAS-reglement/politiereglement te controleren en de openbare orde te handhaven.

De aanwezigheid van bewakingscamera’s wordt steeds gesignaleerd met pictogrammen. Wanneer u zich begeeft op een locatie waar er bewakingscamera’s aanwezig zijn, bestaat de kans dat u gefilmd wordt, daarbij worden dan ook uw persoonsgegevens verwerkt.

Enkel geautoriseerde personen krijgen toegang tot de opgenomen beelden. De beelden worden gewist na één maand indien de beelden geen bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf, schade, overlast, een door het GAS-reglement/politiereglement gesanctioneerde gedraging of een verstoring van de openbare orde. Indien dat wel het geval is kunnen de beelden langer worden bewaard voor verder onderzoek. De beelden kunnen in dat geval ook overgedragen worden aan de politie of de gerechtelijke autoriteiten. De rechten van betrokkenen gelden evenzeer en zijn te vinden onder "Jouw rechten omtrent jouw gegevens" in de deze privacyverklaring.

Mijn Burgerprofiel

Onze website is geïntegreerd met ‘Mijn Burgerprofiel’. Dit is een webtoepassing die werd ontwikkeld en wordt beheerd door Digitaal Vlaanderen. Dit is een intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid. De bedoeling van Mijn Burgerprofiel is om bestaande informatie die de overheid over jou heeft, te tonen op een eenvoudige manier. Door deze informatie voor u te bundelen zet de Vlaamse overheid in op een transparante en overzichtelijke overheid, dit over de verschillende overheidsniveaus heen.
Indien u gebruik maakt van Mijn Burgerprofiel worden uw persoonsgegevens daarbij verwerkt. Voor meer concrete informatie hierover kan u terecht op de privacypagina van Mijn Burgerprofiel.

E-loket

Officiële documenten, aangevraagd via het e-loket, worden enkel afgeleverd indien uw identiteit en uw relatie met betrekking tot de betrokkenen vaststaat in overeenstemming met de privacywetgeving.

Uw persoonsgegevens worden enkel ingezameld en verwerkt om de door u gevraagde informatie te verstrekken of om de door u gevraagde dienstverlening online te realiseren. We beperken de verwerking van uw persoonsgegevens steeds tot de beoogde doelstelling.

Met wie worden de gegevens gedeeld?

Het lokaal bestuur Dilbeek is de ‘verwerkingsverantwoordelijke’. Dat wil zeggen dat wij bepalen welke gegevens we verzamelen en waarvoor. In juridische termen bepalen wij dus het ‘doel van de verwerking’. Maar dat betekent niet dat iedere medewerker van het lokaal bestuur Dilbeek zomaar toegang heeft tot alles. Je persoonsgegevens komen alleen bij de diensten en de medewerkers die ze nodig hebben voor hun werk.

Voor de verwerking van persoonsgegevens werken we samen met onze IT-partners. Die ondersteunen ons (als 'verwerker') bij het verwerken van je persoonsgegevens. Ze handelen daarbij altijd volgens de richtlijnen van stad. Met alle verwerkers maken we strikte afspraken, om zo te verzekeren dat ze dezelfde hoge privacy standaarden gebruiken.

Soms is het lokaal bestuur Dilbeek niet de enige ‘verwerkingsverantwoordelijke’. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij gedeelde projecten met andere organisaties. Vaak zijn we ook wettelijk verplicht om bepaalde gegevens door te sturen naar andere overheden, zoals de Vlaamse of de Federale overheid. En we wisselen regelmatig ook persoonsgegevens uit met andere overheden en organisaties om je te ondersteunen en automatisch bepaalde diensten en voordelen toe te kennen waarop je wettelijk recht hebt. Zo zijn we je nog beter van dienst.

Persoonsgegevens die het lokaal bestuur Dilbeek verwerkt, worden enkel gedeeld met derden indien dit noodzakelijk is voor het verstrekken van de dienst waarvoor zij ingezameld werden of indien er een wettelijke basis of verplichting voor geldt. Concreet worden de gegevens enkel gedeeld met volgende categorieën ontvangers:

  • Verwerkers die instaan voor de ICT-infrastructuur
  • Andere overheidsdiensten waarbij de doorgifte van de gegevens wettelijk noodzakelijk is (bijvoorbeeld de FOD Volksgezondheid, FOD Binnenlandse zaken)
  • Andere overkoepelende organisaties zoals intercommunales waaraan een (deel) van de verwerkingen uitbesteed zijn
  • Bedrijven waarop wij ons beroepen voor administratieve doeleinden in kader van de dienstverlening
  • Bedrijven waarop wij ons beroepen voor veiligheidsdoeleinden in kader van de dienstverlening
  • Bedrijven waarop wij ons beroepen voor logistieke doeleinden in kader van de dienstverlening

Het uitwisselen van persoonsgegevens met andere niet-overheidsdiensten, worden beschreven in verwerkersovereenkomsten. Indien we de gegevens laten verwerken door derden om onze dienstverlening mogelijk te maken (denk aan software om verslagen en beslissingen in te beheren) dan is dat onder onze voorwaarden voor bescherming en geheimhouding. Dit wordt beschermd door een verwerkingsovereenkomst. We sluiten een verwerkingsovereenkomst met leveranciers en organisaties die in opdracht van het lokaal bestuur jouw persoonsgegevens verwerken. We verplichten hen minstens even veilig en vertrouwelijk met persoonsgegevens om te gaan als wijzelf, binnen de EU te verwerken en niet te gebruiken voor andere doelen dan wat nodig is om het lokaal bestuur de persoonsgegevens correct te laten inzetten voor haar diensten. De dienstenleveranciers mogen uiteraard de hun toevertrouwde persoonsgegevens niet gebruiken voor eigen doelen. Het lokaal bestuur blijft verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens.

Protocollen

Het uitwisselen van persoonsgegevens met andere overheidsdiensten, worden beschreven in protocollen. Ook voor de toekenning van rechten en voordelen door andere sociale zekerheidsinstellingen of overheidsdiensten kan het zijn dat wij gegevens doorgeven. We laten jou dat weten via de publicatie van protocollen, die we opstellen om de gegevensdeling transparant en veilig te laten verlopen.

Basis om rechtmatig persoonsgegevens te verwerken

Het Lokaal bestuur Dilbeek gebruikt je persoonsgegevens nooit zomaar. We doen dat alleen voor doelen waarvoor we een duidelijke juridische basis hebben, ook wel de 'rechtmatigheid' genoemd. Onze 4 belangrijkste juridische basissen zijn:

  • Je geeft ons toestemming om je persoonsgegevens voor een specifiek doel te gebruiken. We informeren je eerst goed over wat die toestemming betekent, hoe je je toestemming eenvoudig weer intrekt, met wie we je gegevens delen en hoelang we van plan zijn om je gegevens bij te houden. Zo kan je je toestemming met kennis van zaken geven.
    Een voorbeeld: je geeft ons toestemming om je persoonsgegevens te gebruiken als je je inschrijft voor een nieuwsbrief.
  • We verwerken je persoonsgegevens, omdat je een overeenkomst bent aangegaan met Lokaal bestuur Dilbeek .
    Een voorbeeld: Je schrijft je kind in voor een sportkamp van de Lokaal bestuur Dilbeek . Daarvoor vul je een inschrijvingsformulier in. Op basis van deze overeenkomst verwerken wij jouw gegevens voor alle administratie met betrekking tot jouw inschrijving van het sportkamp.
  • We verwerken je persoonsgegevens om te voldoen aan een wettelijke verplichting of opdracht uit Europese wetgeving, Federale wetten of Vlaamse decreten en hun bijbehorende uitvoeringsbesluiten. En daarnaast is de AVG zelf soms ook de juridische basis, bijvoorbeeld voor statistisch of wetenschappelijk onderzoek en voor archivering in het algemeen belang.
    Een voorbeeld: de dienst Burgerzaken van het lokaal bestuur is verplicht om gegevens van iedere bewoner op te nemen in het bevolkingsregister.
  • We gebruiken je gegevens om een taak van algemeen belang te vervullen of om een opdracht van openbaar gezag uit te voeren.
    Een voorbeeld: Lokaal bestuur Dilbeek geeft gratis huisvuilzakken voor chronisch zieken die recht hebben op een sociale tegemoetkoming. Er is geen wet die ons dat verplicht. Het lokaal bestuur doet dat gewoon in het algemeen belang van de bewoners.

In bijzondere gevallen kunnen we je persoonsgegevens ook verwerken om je te beschermen. We doen dat wel alleen in hoogst uitzonderlijke levensbedreigende noodsituaties of rampen.

Openbaarheid van bestuur versus AVG-rechten

Het recht op openbaarheid van bestuur is een grondwettelijk recht voor alle Belgen. Dit houdt in dat je het recht hebt om bestuursdocumenten bij het lokaal bestuur in te zien, er een kopie van te ontvangen en uitleg te krijgen. Het bestuursdecreet regelt principes, toepassing, uitzonderingsgronden en procedures met betrekking tot openbaarheid van bestuur.

Aan de andere kant het de AVG betrekking op de bescherming van persoonsgegevens. Het is een Europese wet die de rechten van individuen met betrekking tot hun persoonlijke gegevens versterkt. De AVG geeft je onder andere het recht om jouw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, te verwijderen en bezwaar te maken tegen verwerking. Zie hiervoor ‘Jouw rechten omtrent jouw gegevens’ lager in deze privacyverklaring.

Bewaartermijn

Uw persoonlijke gegevens worden verwerkt in de mate dat dit noodzakelijk is voor het nakomen van onze verplichtingen, en voor de termijn die nodig is om de doeleinden te behalen waarvoor de informatie wordt verzameld, en dit overeenkomstig onze beleidsregels voor gegevensbewaring en de toepasselijke wetten inzake gegevensbescherming. Wanneer we uw persoonlijke gegevens niet meer nodig hebben, zullen we alle redelijke stappen nemen om deze gegevens uit onze systemen en records te verwijderen of om ze anoniem te maken zodat u op basis van deze gegevens niet langer kan worden geïdentificeerd.

De persoonsgegevens in Vaccinnet + worden bewaard tot aan het overlijden van de persoon waaraan het vaccin tegen COVID-19 werd toegediend en minimum gedurende 30 jaar na de vaccinatie, onder meer vereist voor een correcte opvolging m.b.t. noodzakelijke hernieuwingen en in de lijn van de standaardbewaartermijn van gezondheidsgegevens in medische dossiers.

Beveiliging van de gegevens

Ons bestuur treft passende organisatorische, technische en fysieke beveiligingsmaatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige verwijdering, onopzettelijk verlies, ongeoorloofde aanpassing, ongeoorloofde openbaarmaking of toegang, misbruik en enige andere onwettelijke vorm van verwerking van persoonsgegevens in ons bezit. De mate van beveiliging wordt bepaald door een risicoanalyse en indien nodig door een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA). Ons bestuur verwerkt uw persoonsgegevens binnen de Europese Unie. Het bestuur gebruikt ook enkel IT-systemen die binnen de Europese Unie actief zijn. Indien er geen gelijkwaardig alternatief bestaat binnen de EU, dan kan het bestuur gebruik maken van toepassingen die gegevens verwerken in landen buiten de EU, op voorwaarde dat deze toepassingen voldoende waarborgen bieden om te voldoen aan de Europese verordening.

Jouw rechten omtrent jouw gegevens

Je hebt de volgende rechten volgens de privacywetgeving:

Tenzij in een specifieke mededeling over een bepaalde verwerking van persoonsgegevens anders is vermeld, richt een persoon die één of meer van de hieronder samengevatte rechten wil uitoefenen, een schriftelijk verzoek aan de Data Protection Officer (zie hierboven voor contactgegevens), die de ontvangst ervan bevestigt en contact opneemt met de bevoegde dienst(en) van de verwerkingsverantwoordelijke om binnen de vastgestelde termijn een antwoord te geven.

De volledige definitie van deze rechten is te vinden in de officiële tekst van de GDPR. Sommige van die rechten zijn enkel van toepassing op basis van de rechtsgrond van de verwerking en/of kunnen onderhevig zijn aan beperkingen bepaald door de GDPR. Hiermee wordt rekening gehouden bij de verwerking van de aanvragen. 

  • Het recht om de toestemming in te trekken (artikel 7, lid 3, van de AVG)

Heb je je toestemming gegeven? Dan kan je te allen tijde die toestemming laten intrekken door eenvoudig een mail te sturen naar de DPO van het lokaal bestuur – contact zie bovenaan deze privacyverklaring. De intrekking van de toestemming brengt de rechtmatigheid van de vóór de intrekking uitgevoerde verwerking niet in gevaar.

  • Het recht van inzage (artikel 15, van de AVG)

Je hebt het recht om je persoonsgegevens en de doelen waarvoor we ze verwerken in te kijken. Daarvoor vragen we wel een bewijs van je identiteit, zodat we zeker zijn dat we de persoonsgegevens aan de juiste persoon tonen. Wij kunnen je gegevens ook op papier naar je domicilieadres opsturen. Daarvoor kan het zijn dat we een opzoeking doen in het bevolkingsregister en/of het rijksregister.

  • Het recht op verbetering (artikel 16, van de AVG)

De persoonsgegevens moeten te allen tijde correct zijn. De betrokkene mag ons vragen zijn persoonsgegevens te verbeteren, aan te passen.

  • Het recht op gegevenswissing ( "Recht op vergetelheid" - artikel 17, van de AVG)

In zoverre het wettelijk toegestaan is, kan het lokaal bestuur op jouw vraag, jouw persoonsgegevens wissen.

  • Het recht op beperking van verwerking (artikel 18 van de AVG)

Je hebt het recht de verwerking van jouw gegevens te beperken: volgens het proportionaliteitsbeginsel.

  • Het recht van bezwaar (artikel 21 van de AVG)

Je hebt het recht om bezwaar te maken als we je persoonsgegevens verwerken voor onze taken van algemeen belang of opdrachten van openbaar gezag, tenzij onze gerechtvaardigde gronden sterker zouden doorwegen ten opzichte van je belangen, rechten en vrijheden, met inbegrip van een profilering.

  • Het recht op overdraagbaarheid van gegevens (artikel 20 van de AVG)

In bepaalde gevallen heeft de betrokkene het recht de hem betreffende persoonsgegevens, die hij aan een verwerkingsverantwoordelijke heeft verstrekt, in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te verkrijgen en het recht die gegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen.

  • Geautomatiseerde individuele besluitvorming, waaronder profilering (artikel 22 van de AVG)

In bepaalde gevallen heeft de betrokkene het recht niet te worden onderworpen aan een uitsluitend op geautomatiseerde verwerking, waaronder profilering, gebaseerd besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem anderszins in aanmerkelijke mate treft.

Je kunt jouw rechten uitoefenen door een verzoek aan ons te richten. Voor onze contactgegevens, zie bovenaan deze privacyverklaring. Je zult dan steeds jouw identiteit moeten aantonen door een recto verso kopie of scan van jouw elektronische identiteitskaart aan te hechten. Wij laten binnen één maand weten wat er met jouw verzoek zal gebeuren. Als we niet aan jouw rechten kunnen voldoen, dan zullen wij dit motiveren.

Datalekken

Er is een datalek als persoonsgegevens:

  • Gestolen of kwijtgeraakt zijn (bv. USB-stick in de trein verloren).
  • Niet correct verwerkt zijn (bv. bewaard zonder medeweten of toestemming van de betrokkene).
  • Ingekeken of bewerkt worden door mensen die dat niet mogen.
  • Langer bewaard worden dan nodig of afgesproken, zonder toestemming van de betrokkene

Denk je dat er bij het lokaal bestuur een datalek is? Meld het ons via de DPO. De contactgegevens van de DPO vind je bovenaan deze privacyverklaring.
 

Nieuwsbrieven

Wij sturen verschillende soorten nieuwsbrieven vanuit onze diensten. U ontvangt deze als u hierop intekende of gekend bent als klant van één van onze diensten. Wenst u een bepaalde soort nieuwsbrief niet meer te ontvangen, dan kunt u zich uitschrijven.

Beeldmateriaal

Bij de activiteiten die door ons worden ingericht, kunnen er foto’s en sfeerbeelden worden gemaakt. Bent u herkenbaar op een dergelijke foto, dan mag u ons vragen om deze te verwijderen of uzelf onherkenbaar te laten maken. Wij zullen hiervoor het nodige doen. Bij het maken en publiceren van gericht beeldmateriaal wordt er vooraf om uw toestemming gevraagd.

Klachten

Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vragen wij u hierover direct contact met ons op te nemen via privacy@dilbeek.be . Als lokaal bestuur Dilbeek geen gehoor geeft aan uw klacht binnen de 30 dagen nadat de klacht ontvangen werd, kan de klacht ingediend worden bij de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.

Archivering

Er kan een verdere verwerking gebeuren met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden. Dit wordt niet beschouwd als onverenigbaar met de aanvankelijke doeleinden. In dit kader mogen persoonsgegevens langer bewaard worden.

Wijziging privacyverklaring

Lokaal bestuur Dilbeek kan zijn privacyverklaring wijzigen. De wetgeving is in volle ontwikkeling waardoor deze een impact kan hebben op deze privacyverklaring. De laatste wijziging gebeurde op 12 juni 2024.

Contactinformatie GBA

De Gegevensbeschermingsautoriteit is de toezichthoudende autoriteit in België op gebied van privacybescherming. Meer info kan je terugvinden op hun website: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger 

Contactinformatie VTC

De VTC is de toezichthoudende autoriteit bevoegd voor Vlaamse overheden en instanties op gebied van privacybescherming. Meer info kan je terugvinden op hun website: https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie.