Trajectcontroles op belangrijke invalswegen

Op een aantal belangrijke invalswegen wordt de snelheid gehandhaafd met trajectcontroles.

Verkeersveiligheid is immers een absolute prioriteit van de gemeente Dilbeek.  Zo zet Dilbeek al geruime tijd in op het verbeteren van de verkeersveiligheid op drukke ontsluitingswegen door ze systematisch uit te rusten met voorzieningen voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.

Nu gaat Dilbeek een stapje verder en zal de gemeente de snelheid handhaven aan de hand van negen nieuwe trajectcontroles die geplaatst worden op een aantal strategische locaties verspreid over héél Dilbeek. 

Twee vliegen in één klap

Ook voor politionele doeleinden zoals recherche en interventie, zijn de camera’s van de trajectcontrole meer dan nuttig.  Met de camera’s wil Dilbeek dus niet enkel de snelheid handhaven, maar ook de kleine en grote criminaliteit bestrijden. Twee vliegen in één klap!  
 

Veelgestelde vragen

Wat is een trajectcontrole?

Een trajectcontrole bestaat uit twee ANPR-camera’s (“automatische kentekenplaat herkenning”) die minstens enkele honderden meters van elkaar verwijderd zijn. De opgelegde snelheid kan gecontroleerd worden door de tijd van de totale passage tussen  de twee camera’s te meten. Indien men onder een bepaald tijdsinterval beide camera’s passeert, wordt er te snel gereden. Zoals steeds wordt een tolerantiemarge van 6km/u in rekening gebracht.

Waar worden de camera’s geplaatst?

De gemeente Dilbeek is niet over één nacht ijs gegaan en heeft een grondige analyse gemaakt, waarbij er onder andere rekening werd gehouden met ongevallencijfers, meldingen van de politie, schoolomgevingen en drukke invalswegen om de locaties van de camera’s te bepalen. 

Er worden 9 trajectcontroles geplaatst op volgende locaties, verspreid over de zes deelgemeenten van Dilbeek:

  • Brusselstraat, Sint-Ulriks-Kapelle
  • Brusselstraat, Groot- Bijgaarden
  • Robert Dansaertlaan (tussen Stationsstraat en de Elzenstraat) Dilbeek
  • Jan de Trochstraat (2 locaties) Schepdaal
  • Rollestraat, Sint-Anna-Pede
  • Itterbeeksebaan Dilbeek
  • Doylijkstraat/Ijsbergstraat Itterbeek
  • Bodegemstraat Sint-Martens-Bodegem

Alle trajectcontroles worden aangeduid met verkeersborden
 

Waarom deze trajectcontroles?

We willen met de trajectcontroles een antwoord bieden op verschillende problematieken.

Zo willen we:

  • de leefbaarheid voor de buurtbewoners verhogen,
  • de verkeersveiligheid voor alle gebruikers (automobilisten, voetgangers en fietsers) verbeteren en dit vooral op plaatsen waar gemengd verkeer is (zoals bijvoorbeeld in zones waar je maximaal 30 km/u mag rijden) en
  • de grote en kleine criminaliteit bestrijden.
     

Welke snelheidsovertredingen mag de gemeente Dilbeek handhaven?

De snelheidsovertredingen die voldoen aan volgende vijf voorwaarden zullen door gemeente Dilbeek gehandhaafd worden aan de hand van een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS):

  • De snelheidsovertreding is begaan op een plaats waar een snelheidsbeperking van 30 km/u of 50 km/u geldt
  • De toegelaten snelheid mag maximaal met 20 km/u overschreden zijn (na correctie van de tolerantiemarge van 6 km/u)
  • De overtreding werd vastgesteld met een automatisch werkend toestel (bemand, onbemand, mobiel of vast) dat volledig gefinancierd is door het lokaal bestuur
  • De overtreding werd begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of rechtspersoon
  • De snelheidsovertreding mag niet gepaard gaan met een andere overtreding (zoals bijvoorbeeld door het rood rijden of rijden zonder rijbewijs)

Al deze voorwaarden moeten tegelijkertijd vervuld zijn, opdat de overtreding met een gemeentelijke administratieve sanctie kan worden bekeurd. Als niet aan ál deze voorwaarden is voldaan, wordt de snelheidsovertreding strafrechtelijk gesanctioneerd.
 

Wat is het bedrag van de gemeentelijke administratieve sanctie?

Het bedrag van de gemeentelijke administratieve sanctie– dat wettelijk bepaald is - varieert naargelang de vastgestelde snelheid en de plaats van de overtreding. Houd hierbij rekening met de toepassing van de tolerantiemarge van 6 km/u.

Afhankelijk van hoe snel je reed zijn onderstaande bedragen van toepassing. 

  • voor de eerste 10 km/u boven de toegelaten maximumsnelheid bedraagt de GAS-boete 53 euro);
  • binnen de bebouwde kom, in een zone 30 en schoolomgeving wordt deze som van 53 euro met telkens 11 euro vermeerderd voor elke bijkomende km/u waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden 
    (bv. 11 km/u te snel in zone 30 = 53 + 11 = 64 euro);
  • in alle andere gevallen wordt deze som van 53 euro vermeerderd met telkens 6 euro voor elke bijkomende km/u waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden 
    (bv. 11 km/u te snel in zone 50 (niet-bebouwde kom) = 53 + 6 = 59 euro).
Maximum toegelaten snelheid binnen de bebouwde kom, zone 30 of een schoolomgeving
Bedrag30 km/u50 km/u
€ 5337-4657-66
€ 644767
€ 754868
€ 864969
€ 975070
€ 1085171
€ 1195272
€ 1305373
€ 1415474
€ 1525575
€ 1635676
Strafrechtelijke
afhandeling
>56>76
Maximum toegelaten snelheid op andere wegen (bv buiten bebouwde kom)
Bedrag30 km/u50 km/u
€ 5337-4657-66
€ 594767
€ 654868
€ 714969
€ 775070
€ 835171
€ 895272
€ 955373
€ 1015474
€ 1075575
€ 1135676
Strafrechtelijke
afhandeling
>56>76

Wat is de procedure in het kader van deze snelheidsovertredingen?

  • De politie stelt de snelheidsovertredingen vast en bezorgt het proces-verbaal binnen 14 dagen aan de sanctionerend ambtenaar van de gemeente, zijnde de intergemeentelijke partner Haviland.
  • De overtreder ontvangt van de sanctionerend ambtenaar (binnen de 14 dagen nadat de sanctionerend ambtenaar het  proces-verbaal heeft ontvangen) een brief met het bedrag van de boete en een kopie van het proces-verbaal. 
  • Vervolgens zijn er drie hypotheses mogelijk: 
    • Ofwel wordt de boete betaald binnen 30 dagen, dan is de procedure ten einde (hypothese 1).
    • Ofwel wordt er een schriftelijk verweer ingediend binnen 30 dagen (hypothese 2).
    • Ofwel wordt er geen verweer ingediend en wordt er ook niet tijdig betaald. In dat geval wordt er een betalingsherinnering verstuurd per post (hypothese 3).
  • In het geval dat er tijdig schriftelijk verweer is ingediend door de overtreder (hypothese 2) , dan moet de sanctionerend ambtenaar binnen de 90 dagen beslissen of het verweer al dan niet gegrond is: 
    • Als hij oordeelt dat het verweer ongegrond is, dan krijg je opnieuw een betalingstermijn van 30 dagen. 
    • Als hij oordeelt dat het verweer gegrond is, dan wordt de boete verworpen en wordt het dossier afgesloten.
       

Wat kan je doen als je niet akkoord bent met de gemeentelijke administratieve boete?

  • Als je niet akkoord gaat met de gemeentelijke administratieve boete die je ontvangt van de sanctionerend ambtenaar, dan heb je de mogelijkheid om een schriftelijk verweer in te dienen binnen de 30 dagen nadat je deze ontvangen hebt. Dit kan 
  • De sanctionerend ambtenaar beslist binnen 90 dagen of het verweer al dan niet gegrond is.
    • Als hij oordeelt dat het verweer ongegrond is, dan krijg je opnieuw een betalingstermijn van 30 dagen. 
    • Als hij oordeelt dat het verweer gegrond is, dan wordt de boete verworpen en wordt het dossier afgesloten.
  • Er is geen mondeling verweer mogelijk.