Met de lancering van een nieuwe website maken gemeente en OCMW een enorme sprong vooruit in de digitale dienstverlening die veel Dilbekenaren terecht verwachten.
De huidige website was al enkele jaren dringend aan vervanging toe. Toch werd ondanks de urgentie niet over een nacht ijs gegaan voor de vernieuwing. Snel een nieuwe versie van wat al bestond op poten zetten was geen optie, starten van een leeg blad wel. Maar dat vraagt tijd.
Een grondige voorbereiding leidde tot een gedetailleerd bestek, waaruit een samenwerking met E2E voortvloeide. Met hen werd de architectuur van de website opgezet, die door de diensten en een kleine groep medewerkers werd gevoed met alle nodig informatie. Een huzarenstukje om trots op te zijn.
Snel naar de juiste plek
De belangrijkste gedachte achter de nieuwe structuur is dat we de mensen zo snel mogelijk naar het antwoord op hun vraag willen leiden. Daarvoor hoef je niet meer vooraf precies te weten welke dienst bevoegd is of wat de exacte naam is van het document dat je nodig hebt. Begin te typen in de zoekbalk en laat de website zelf suggesties doen terwijl je typt. Hoe specifieker je bent, hoe korter het lijstje van zoekresultaten is en hoe groter dus de kans dat je snel vindt wat je zoekt.
Ook wie niet vertrouwd is met de zoekbalk moet makkelijk de juiste informatie vinden. Dat kan via de AZ-index of door via de Thema’s in de bovenbalk op zoek te gaan. Dat kan heel intuïtief, want heel wat producten staan onder verschillende thema’s. Of je de afvalkalender nu zoekt bij Milieu & energie of bij Bouwen & wonen, je vindt hem zeker terug.
De pagina waar je dan op terecht komt, is een pagina die bijna altijd is opgebouwd volgens hetzelfde stramien, met alle nuttige informatie over het product of de dienst, de contactgegevens van de bevoegde dienst en nuttige documenten en links. Er staan ook vaak suggesties bij van andere diensten of producten die interessant zouden kunnen zijn.
OCMW en gemeente werken samen
De opmerkzame bezoeker van www.ocmwdilbeek.be zal kunnen vaststellen dat de twee websites plots verdacht veel overeenkomsten vertonen. Dat klopt. Gemeente en OCMW varen voortaan immers onder dezelfde digitale vlag. Door alle producten en diensten van de beide organisaties over welzijn te bundelen op een website, maken we het voor de bezoeker makkelijker om te vinden wat hij of zij zoekt.
Interactief
Aan de site wordt voortdurend verder gebouwd om er een interactief platform van te maken waar de burger rechtstreeks met de gemeente kan praten en handelen. Dat kan nu al door bijvoorbeeld schade of hinder te melden via het meldingsformulier.
Wie graag het nieuws uit de gemeente ontvangt, kan ook inschrijven op de digitale nieuwsbrief. Samen met het papieren Dilbeek Info en de lokale pers worden dat de belangrijkste informatiekanalen om op de hoogte te blijven van wat reilt en zeilt in bij gemeente en OCMW.
Aan die interactiviteit werken we achter de schermen volop verder, met onder meer de nakende komst van een volwaardig e-loket voor een aantal uittreksels en attesten van burgerzaken.
Help ons de site te verbeteren
Alle vragen en opmerkingen in verband met de website zijn nog steeds welkom bij de dienst communicatie via webmaster@dilbeek.be of het meldingsformulier op de website. Van een dt-fout over een lay-outprobleem tot inhoudelijke tekortkomingen, elke tip is welkom en helpt om de website voortdurend te verbeteren.