Wie door de overvloedige regenval schade heeft opgelopen, kan misschien een beroep doen op het rampenfonds van de Vlaamse Overheid. Vergeet echter niet eerst je eigen verzekeraar op de hoogte te stellen.
Woonverzekeringspolissen bevatten verplicht dekking tegen de meest voorkomende natuurrampen. U moet dus zeker steeds dossier op te starten via hun brandverzekeraar. Het rampenfonds kan enkel tussenkomen in speciale gevallen die buiten de traditionele verzekeringsdekking vallen.
Na overvloedige regen, hagel, … (zoals de laatste weken regelmatig het geval was), is het de rol van de gemeente alle meldingen van inwoners hierover te verzamelen en deze informatie door te geven aan het rampenfonds (Vlaamse Overheid).
Inwoners dienen in hun melding aan de gemeente volgende gegevens op te nemen:
- Exacte datum en tijdstip van de overlast
- Locatie (adres, …) van de overlast
- Precisering oorzaak van de schade (hagel, overstroming, wind, …)
- Omschrijving van de opgelopen schade
- Raming van de geleden schade
- Bijkomend: foto’s, … ter staving
De melding met deze gegevens dient bezorgd te worden aan team Wonen & Ondernemen (wo@dilbeek.be) binnen twee weken na de mogelijke ramp.
De Vlaamse regering beslist of de oorzaak van de schade effectief als ramp erkend wordt (engagement om dit binnen de 6 maanden te doen).
Na erkenning van de ramp door de Vlaamse regering dienen burgers een uitgebreid dossier tot schadevergoeding in te dienen bij het rampenfonds (binnen drie maanden na erkenning). De gemeente is hierbij niet meer betrokken.
Meer informatie bij het team Wonen & Ondernemen.
De behandeling van bovenstaande meldingen staat volledig los van meldingen met vraag tot interventie van de gemeente (verstopte riolering, ruimen van modder, …) na overvloedige regen, … Melding hiervan dient steeds naar openbareruimte@dilbeek.be gestuurd te worden.