Start studie over de herinrichting van de N8 - Schepdaal tot Eizeringen

Geplaatst op di 02.04.2024

Wat houdt het project in?
De Ninoofsesteenweg is een drukke verkeersader tussen Ninove en Brussel en loopt door de gemeenten Dilbeek en Lennik. Tijdens de spits is deze weg verzadigd door autoverkeer. De fietspaden zijn smal en op bepaalde stukken liggen er helemaal geen fietspaden. Ook de voetpaden langs de bebouwde stukken zijn smal, en het vele doorgaande verkeer is belastend voor de woonkernen.

Met de herinrichting zal het Agentschap Wegen en Verkeer samen met de twee gemeentebesturen de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit verbeteren. De doelstellingen van de herinrichting :    

  • meer ruimte voor voetgangers en fietsers, veilige oversteekplaatsen in de dorpskernen van Schepdaal, Goudveerdegem en Eizeringen
  •  verbetering van de levenskwaliteit langs de steenweg
  •  aangepaste infrastructuur voor vlot busverkeer - om het openbaar vervoer als alternatief aantrekkelijker te maken
  •  ontmoedigen van sluipverkeer langs gemeentewegen
  •  herinrichting van gevaarlijke kruispunten
  • vernieuwing van de riolering en de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel

Strook van 5 km  
In de studie die nu start gaat het om een strook van 5 km, gezien vanuit Brussel: 

  •  vanaf Schepdaal (Dilbeek), net voorbij het kruispunt met de Jan Trochstraat en de IJsbergstraat,  waar de steenweg overgaat van 2 x 2 gescheiden rijbanen met fietspad naar een steenweg met 4 rijvakken zonder fietspaden
  • tot het Kruispunt met de N285 (Assesteenweg) in Eizeringen (Lennik).

Waarom nu?
Na de goedkeuring van het regionale mobiliteitsplan, de aansluiting van de N8 op de Brusselse Ring (R0) en de realisatie van het Hoppinpunt N8 Lennik, is de heraanleg van dit stuk van de N8 een logische en noodzakelijke volgende stap.

‘Startnota’ ter voorbereiding van eerste beslissingen 
De studie die nu start, bereidt de startnota voor. De startnota is een beslissingsdocument waarin de betrokken overheden de grote lijnen vastleggen over de herinrichting.
Doorgaans legt de startnota vast:

  •  het wegprofiel (breedte, aantal rijvakken, fietspaden, voetpaden, … ) van de deelzones;
  • het inrichtingsprincipe van de kruispunten;
  • hoe het openbaar vervoer een plaats krijgt;
  • hoe de weg ingepast wordt in de omgeving

Participatie en dialoog
Wegen en Verkeer zal de omwonenden en de gebruikers van de weg raadplegen en hun ervaring laten bijdragen aan een beter ontwerp. Dat zal gebeuren door middel van:

  • gesprekken met de eigenaars van percelen langs de steenweg om hen te informeren over het verloop van de studie en hun bekommernissen te horen
  • een klankbordgroep die de diverse gebruikers vertegenwoordigt, met organisaties uit het middenveld en andere actoren die een belangrijke activiteit hebben in de nabije omgeving
  • dialoogmomenten voor de omwonenden en iedereen die betrokken of geïnteresseerd is in Dilbeek, Lennik en ruimere omgeving. Hier gaan we dieper in op de doelstellingen van de studie, de varianten en luisteren we naar bekommernissen en kansen.

In een eerste fase zullen de gesprekken met eigenaars plaatsvinden. Daarna volgen de klankbordgroep en de dialoogmomenten.

Meer informatie
Meer info over het project, exacte data voor alle gesprekken en inschrijfformulieren zijn te vinden op de projectwebsite. De meest actuele info is steeds beschikbaar op www.wegenenverkeer.be.