Vanaf maandag 3 april zullen er fietssuggestiestroken aangelegd worden in centrum Dilbeek en Sint-Martens-Bodegem. De volgende straten worden verbeterd met fietssuggestiestroken: Oudesmidsestraat, Roelandsveldstraat, Sint-Alenalaan, Molenbergstraat, d’Arconistraat, Bodegemstraat - Ternatstraat en Schepdaalstraat.
Het is belangrijk dat niet alleen de schoolomgevingen in Dilbeek, maar ook de routes naar scholen veiliger worden gemaakt. Volgens het mobiliteitsplan van Dilbeek is het wenselijk dat meer scholieren te voet of met de fiets naar school gaan. Om dit te bevorderen moet de veiligheid van jonge fietsers beter worden gewaarborgd op weg naar school. Scholieren zijn immers vaak nog niet vertrouwd met het verkeer en daarom extra kwetsbaar. Het aanleggen van fietssuggestiestroken zorgt ervoor dat gebruikers van de rijweg meer attent worden gemaakt op fietsers en het vermindert daarmee de kans op gevaarlijke situaties.
Fietssuggestiestroken passen in het straatbeeld van een zone 30, waarbij het parkeren op de rijbaan minimaal is. Op ontsluitingswegen in zone 50 wordt er altijd naar gestreefd aparte fietspaden aan te leggen, tenzij er te weinig ruimte is hiervoor, zoals in de Molenbergstraat. In de d'Arconatistraat loopt een project om een afgescheiden fietspad aan te leggen rond de schoolomgeving. Om die reden wordt enkel het eerste stukje voorzien van fietssuggestiestroken.
Er wordt gefaseerd te werk gegaan. Het is de bedoeling maximaal één werkdag per rijrichting per straat te werken. Er wordt slechts één rijrichting tegelijk afgesloten en er wordt een omleiding voorzien voor de afgesloten rijrichting. De maximale hinder bedraagt dus twee werkdagen. De exacte uitvoeringsdatum wordt 48u op voorhand aangegeven door middel van parkeerverboden. De droogtijd/uithardingstijd is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid. De nieuwe suggestiestrook is overrijdbaar van zodra de kegels zijn weggenomen, dit kan ongeveer twee à vier uur duren.