Burgers die tijdens of na een storm of onweer bijstand nodig hebben van de brandweer voor stormschade of wateroverlast, kunnen het e-loket www.1722.be gebruiken. Het verhoogt de efficiëntie van de dienstverlening, vermijdt telefonische wachttijden en ontlast de noodcentrales bij noodweer.
Bij noodweer krijgen de noodcentrales 112 erg veel oproepen. Om die noodcentrales te ontlasten, kunnen burgers sinds augustus 2017 op het nummer 1722 terecht voor bijstand van de brandweer bij stormschade of wateroverlast. Het nummer 1722 wordt geactiveerd bij een code geel, oranje of rood van het KMI en er dus onweer, felle neerslag of storm verwacht wordt.
Tijdens piekmomenten kan dat nummer echter overbevraagd zijn, waardoor er een wachtrij kan ontstaan. Het e-loket www.1722.be biedt hiervoor een alternatief voor het hele land. Het blijft nog mogelijk om tijdens noodweer naar 1722 te bellen. Het e-loket is echter de meest efficiënte manier om hulp van de brandweer bij noodweer te krijgen voor niet-levensbedreigende situaties.
Het loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722 maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone. Het e-loket werd sinds januari dit jaar uitgetest in samenwerking met alle brandweerzones van Oost-Vlaanderen. Vandaag is het klaar voor nationale lancering.