In de Kasterlindenstraat wordt vanaf 18 november voor drie maanden eenrichtingsverkeer ingesteld. Met de proefopstelling moet worden nagegaan of het hiermee minder druk wordt in de populaire sluipweg en de omliggende straten.
De Kasterlindenstraat, die doormidden gesneden wordt door de grens tussen Dilbeek en Sint-Jans-Molenbeek, krijgt al jarenlang veel sluipverkeer te slikken. Deze route is een alternatief om de Keizer Karellaan en de N8 te ontwijken maar belast er dichtbewoonde straten de Thaborstraat en De Bergen mee. De “aantrekkingskracht” als sluiproute van deze straat heeft ook impact op het centrum van Dilbeek.
Om het sluipverkeer in verschillende Dilbeekse (en Berchemse) straten aan banden te leggen en zo de verkeersveiligheid er te verhogen wordt, in samenspraak met de buurgemeenten Sint-Agatha-Berchem en Sint-Jans-Molenbeek, een proefperiode ingesteld van éénrichtingsverkeer in de Kasterlindenstraat tussen de Kerselaarstraat en De Bergen, in de rijrichting naar De Bergen toe.
Het testen van dit éénrichtingsverkeer kan inzichten geven over het sluipverkeer en mogelijkheden bieden bij toekomstige herinrichting van de Kasterlindenstraat (rijbaanbreedte, meer ruimte voor fietsers,…) in functie van meer verkeersveiligheid.
De proefperiode van het éénrichtingsverkeer zal van start gaan op 18 november en zal lopen tot 19 februari 2020, een voldoende lange periode om de effecten in kaart te brengen. Voor de start en tijdens de testperiode zullen verschillende verkeerstellingen op diverse locaties uitgevoerd worden in omliggende straten, ook in de aangrenzende Brusselse deelgemeenten, zodat nadien een objectieve evaluatie kan gemaakt worden.