Grote zone 30, 2 fietsstraten en bijkomende blauwe zone in centrum Dilbeek

Geplaatst op do 18.10.2018

Nu de resultaten van de werken in de Dilbeekse kern zichtbaar worden, zullen er ook enkele verkeersmaatregelen genomen worden die het centrum aantrekkelijker maken voor zwakke weggebruikers. 

De werken in het centrum van Dilbeek vorderen goed. De Spanjebergstraat en de Kasteelstraat zijn afgewerkt, op enkele details na. De parking aan de Sint-Alenaschool werd heringericht en vergroot. De afwerking van de Verheydenstraat is volop aan de gang. Intussen is er aan de Sint-Alenalaan begonnen . Na deze fase starten we in de Roelandsveldstraat. Het masterplan zit dus op kruissnelheid.

De herinrichting had en heeft tot doel om van het centrum een autoluwe, aangename omgeving te maken met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Het parkeren moet meer gestructureerd verlopen en niet kris kras door elkaar.

Om dit te versterken zal een fietsstraat ingevoerd worden op de as Kasteelstraat-Spanjebergstraat tussen de Roelandsveldstraat en de Ninoofsesteenweg (N8). Deze as valt volledig binnen de zone 30. In een zone 30 zijn geen fietspaden nodig maar om de plaats van de fietser er te versterken, krijgen ze nu ten allen tijde voorrang op gemotoriseerd verkeer. Het gaat om de 3de fietsstraat in Dilbeek.

De nieuw ingerichte parkeerzone van 14 plaatsen op de hoek van de Sportlaan en de Kasteelstraat wordt opgenomen in de blauwe zone. Dit moet bezoekers van de nabijgelegen handelszaken en gemeentelijke diensten, de mogelijkheid geven in de buurt te parkeren.

Tot slot zal de zone 30 in het centrum aanzienlijk uitgebreid worden met alle straten binnen de driehoek N8-d'Arconatistraat-Molenbergstraat-Moeremanslaan. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de Baron de Vironlaan, de Kasteelstraat tot aan de Kasteelhoeve en de Kloosterstraat. Deze straten zijn ontsluitingswegen die in de toekomst voorzien zullen worden van fietspaden", besluit de schepen.

De aannemer zal de opdracht gegeven worden om de signalisatie te plaatsen.