Brussels Airport wenst haar huidige milieuvergunning die loopt tot 8 juli 2024 om te zetten naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur. Hiervoor hebben zij een aanvraag ingediend die zal behandeld worden door de Vlaamse overheid, nl. het Departement Omgeving.
Het onderwerp van de aanvraag betreft de hernieuwing van de bestaande milieuvergunning, dus een voortzetting van de huidige activiteiten, zonder ingrijpende wijzigingen aan de start- en landingsbanen. De luchthaven wenst wel verder te groeien binnen de bestaande infrastructuur naar een hogere capaciteit. Het aantal nachtoperaties zou ongewijzigd blijven.
De vergunningsaanvraag gaat niet over hoe en waar er gevlogen wordt. Het baangebruik en de vliegroutes zijn federale bevoegdheden en maken daardoor geen deel uit van deze vergunningsaanvraag die zal beoordeeld worden door de Vlaamse overheid.
Volgens de milieuwetgeving moet de luchthaven een milieueffectrapport (MER) opmaken dat de effecten van de aanvraag op de omgeving (o.a. geluid, lucht, klimaat, water…) beschrijft en beoordeelt. In eerste instantie dient het ontwerp-MER in openbaar onderzoek te gaan en goedgekeurd te worden voordat men verder kan gaan met de vergunningsaanvraag.
Het openbaar onderzoek wordt georganiseerd door de gemeenten Kortenberg, Machelen Steenokkerzeel en Zaventem en loopt tot 8 januari 2024. Dilbeek zal een advies verlenen over deze studie aan het Departement Omgeving.
Je kan de MER-studie online inkijken via het inzageloket tot 8 januari 2024: https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/2022106386/inhoud-a…
Op de website van Brussels Airport vind je ook meer informatie over de studie (met onder meer een opname): https://www.brusselsairport.be/nl/neighbours-and-spotters/environmental…