Mobiliteitsvisie
Beleid tegen de auto op de verkeerde plaats
Het mobiliteitsbeleid in Dilbeek zet in op kernen en lokale wegen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid daar te verhogen. Dit is geen beleid tegen de auto, wel tegen de auto op de verkeerde plaats. De grote autodruk in Dilbeek verdringt immers de voetgangers, de fietsers en het openbaar vervoer en heeft een negatieve impact op de leefbaarheid van bewoners.
In het mobiliteitsplan van Dilbeek wordt ernaar gestreefd om dat verdringingseffect tegen te gaan op lokale wegen. In die zin wordt er ‘bottom-up’ gewerkt. De wegen van hogere categorie blijven het gemotoriseerde verkeer opvangen en waar mogelijk gebeurt dat vlotter. Op de lokale wegen type III, dat zijn de wegen van de laagste categorie (de woonstraten) verschuift de prioriteit van het gemotoriseerd verkeer naar voetgangers en fietsers.
Sluipverkeer
Gemotoriseerd verkeer zonder herkomst of bestemming in deze straat (of een straat die enkel via deze straat bereikt kan worden) wordt als sluipverkeer beschouwd.
Het Dilbeekse mobiliteitsbeleid kiest er expliciet voor om het sluipverkeer op deze wegen tegen te gaan om zo de leefkwaliteit te garanderen in de verblijfsgebieden en de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verhogen.
Minder verkeer, beter wonen, dat is dan ook waar we op inzetten in Dilbeek.
Methodiek van ‘kamers’
Om het sluipverkeer terug te schroeven werken we met de methodiek van de ‘kamers’. Deze kamers worden afgebakend door wegen van hogere categorie. In Dilbeek worden er 20 kamers onderscheiden (de autosnelwegen zijn geen grens van een kamer aangezien de lokale wegen daar niet op aansluiten, met uitzondering van de straten aantakkend op afrit 12):
Op basis van de ernst van het sluipverkeer wordt op dit moment kamer 12 als prioriteit aangepakt, met daarin als belangrijk aandachtspunt en de Thaborstraat, De Bergen, Berchemstraat en Kasterlindenstraat.
Wat gaan we doen om het sluipverkeer te weren?
Vanaf 21 februari 2022 wordt doorgaand verkeer verboden in de Berchemstraat en in de Thaborstraat – De Bergen tijdens de piekuren op weekdagen (maandag tot en met vrijdag):
- van 6.30 tot 9.30 uur
- van 15.30 tot 19 uur
ANPR-camera’s (automatische nummerplaat herkenning) registreren tijdens deze uren alle doorrijdende wagens
- in de Thaborstraat – De Bergen, tussen de Kattebroekstraat en de Kasterlindenstraat
- in de Berchemstraat tussen de H. Moeremanslaan en de Palokestraat.
Wie toch doorrijdt, zal beboet worden (GAS-boet van 58 euro).
De bewoners van de Thaborstraat, De Bergen en de Berchemstraat die op de trajectcontrole wonen, kunnen nog steeds op elk moment van de dag hun straat in- en uitrijden.
De bewoners van enkele omliggende straten kunnen een vergunning aanvragen om deze straten ook door te rijden tijdens de piekuren.